Blocs

Aquesta unitat consta de tres blocs: 1) Què és una carpeta d’aprenentatge?; 2) Quins elements estructuren una carpeta d’aprenentatge?; 3) Com he de fer la carpeta d’aprenentatge?, i preveu, al marge dels blocs, una activitat d’avaluació final.


Temporalització

La unitat comporta una dedicació de 7 hores i 30 minuts de treball i es desenvolupa en 15 dies.

El primer bloc implica 1 hora i 20 minuts de feina: 20 minuts de treball amb els continguts i 1 hora d’activitats d’aprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat de fer activitats opcionals, 10 minuts). El temps de desenvolupament del primer bloc és de 3 dies.

El segon bloc implica 2 hores i 10 minuts de feina: 30 minuts de treball amb els continguts i 1 hora i 40 minuts d’activitats d’aprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat de fer activitats opcionals, 15 minuts). El temps de desenvolupament del segon bloc és de 4 dies.

El tercer bloc implica 2 hores i 30 minuts de feina: 50 minuts de treball amb els continguts i 1 hora i 40 minuts d’activitats d’aprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat de fer activitats opcionals, 20 minuts). El temps de desenvolupament del tercer bloc és de 5 dies.

L’activitat d’avaluació final implica 1 hora i 30 minuts de feina i requereix l’aplicació dels aprenentatges de tota la unitat. El temps de desenvolupament previst és de 3 dies, per bé que es pot haver anat construint des del primer moment de treballar amb la unitat.


Objectius

Els objectius de la unitat es relacionen amb els conceptes, els procediments i les normes, els valors i les actituds. Són els següents:

> Conceptes

Bloc 1

- Comprendre conceptualment el significat bàsic del que és el treball i l’avaluació amb carpetes d’aprenentatge.
- Conèixer els avantatges i els desavantatges que presenta el desenvolupament d’una carpeta d’aprenentatge.

Bloc 2

- Conèixer les diferents parts de l’estructura d’una carpeta d’aprenentatge.
- Conèixer el concepte d’evidència i la seva tipologia.
- Saber que hi ha diferents tipus de carpetes d’aprenentatge en funció dels objectius per als quals es crea.

Bloc 3

- Saber quines són les exigències fonamentals de l’elaboració d’una carpeta d’aprenentatge.
- Reconèixer les preguntes que porten a decisions específiques i que repercuteixen sobre una diferent naturalesa de la carpeta resultant.
- Conèixer els elements bàsics que intervenen en els processos de recollida, selecció, reflexió i publicació d’evidències d’aprenentatge.
- Conèixer les autopreguntes que guien la presa de decisions dels processos de recollida, selecció, reflexió i publicació d’evidències.

> Procediments

Bloc 1

- Recollir les finalitats per a les quals s'elabora la carpeta d'aprenentatge.
- Llistar els avantatges i els desavantatges d'elaborar una carpeta.
- Reconèixer les característiques que ha de tenir una carpeta d'aprenentatge.

Bloc 2

- Elaborar l'índex d’una carpeta d’aprenentatge.
- Decidir les característiques que ha de tenir una carpeta d’aprenentatge tenint en compte els objectius per als quals s’ha creat.
- Argumentar i contraargumentar les decisions que es prenen sobre la tipologia d’evidències i les característiques de la carpeta.

Bloc 3

- Donar resposta contextualitzada a les preguntes que guien els processos de recollida, selecció, reflexió i publicació d’evidències.
- Recollir evidències d’aprenentatge per confeccionar la carpeta d’aprenentatge.
- Seleccionar evidències d’aprenentatge per confeccionar la carpeta.
- Reflexionar sobre evidències d’aprenentatge per confeccionar la carpeta.
- Connectar i publicar evidències d’aprenentatge per confeccionar la carpeta.

> Normes, valors, actituds

Bloc 1

- Entendre el valor que té el desenvolupament d’una carpeta d’aprenentatge per a una millor qualitat i eficàcia de l’adquisició dels coneixements.
- Tenir en compte quin és el rol que pot jugar l’alumne en el procés d’aprenentatge quan ha de desenvolupar la seva carpeta d’aprenentatge i quin pot ser el paper del professor en aquest procés.

Bloc 2

- Promoure la presa de decisions de forma conscient tenint en compte uns criteris i objectius preestablerts.
- Afavorir actituds encaminades a compartir i construir coneixement de forma conjunta tant amb altres companys com amb el professor.

Bloc 3

- Valorar la necessitat de realitzar una bona selecció i presentació d’evidències per mostrar l’aprenentatge portat a terme.
- Valorar el procés de presa de decisions general i el de reflexió de les evidències en particular com a eixos del sistema d’avaluació de les carpetes d’aprenentatge.


Activitats

Cadascun dels blocs de la unitat conté activitats d’aprenentatge i activitats d’avaluació (bloc 1, 4 activitats; bloc 2, 6 activitats; bloc 3, 4 activitats), que s’han de realitzar en el temps de desenvolupament previst (d’acord amb la dinàmica que estableixi el formador), i seguint les indicacions que contenen els plans de treball específics. Els plans de treball de cada bloc i les activitats de cada bloc es poden consultar per mitjà de les icones del marc esquerre un cop l’aprenent es troba dins l’àmbit de treball de cadascun dels blocs.


Sistema d’avaluació

La unitat conté 3 activitats d’avaluació i una activitat d’avaluació final. L’obtenció d’una qualificació final (excel·lent, notable, aprovat, suspens) implica fer necessàriament totes les activitats d’avaluació. Un 40 % de la qualificació s’obté de l’activitat final; un 50 %, de les activitats d’avaluació formativa; i un 10 %, de l’aprofitament de les altres activitats d’aprenentatge no estrictament avaluatives.