Blocs
Aquesta unitat consta de tres blocs: 1)
Què és una carpeta daprenentatge?; 2)
Quins elements estructuren una carpeta daprenentatge?;
3) Com he de fer la carpeta daprenentatge?,
i preveu, al marge dels blocs, una activitat davaluació final.
Temporalització
La unitat comporta una dedicació de 7 hores i 30
minuts de treball i es desenvolupa en 15 dies.
El primer bloc implica 1 hora i 20 minuts de feina:
20 minuts de treball amb els continguts i 1 hora dactivitats daprenentatge
i avaluació (i ofereix la possibilitat de fer activitats opcionals,
10 minuts). El temps de desenvolupament del primer bloc és de 3
dies.
El segon bloc implica 2 hores i 10 minuts de feina:
30 minuts de treball amb els continguts i 1 hora i 40 minuts dactivitats
daprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat de fer activitats
opcionals, 15 minuts). El temps de desenvolupament del segon bloc
és de 4 dies.
El tercer bloc implica 2 hores i 30 minuts de feina:
50 minuts de treball amb els continguts i 1 hora i 40 minuts dactivitats
daprenentatge i avaluació (i ofereix la possibilitat de fer activitats
opcionals, 20 minuts). El temps de desenvolupament del tercer bloc
és de 5 dies.
Lactivitat davaluació final implica 1 hora i 30
minuts de feina i requereix laplicació dels aprenentatges de tota
la unitat. El temps de desenvolupament previst és de 3 dies, per
bé que es pot haver anat construint des del primer moment de treballar
amb la unitat.
Objectius
Els objectius de la unitat es relacionen amb els
conceptes, els procediments i les normes, els valors i les actituds.
Són els següents:
> Conceptes
Bloc 1
- Comprendre conceptualment el significat bàsic
del que és el treball i lavaluació amb carpetes daprenentatge.
- Conèixer els avantatges i els desavantatges que presenta el desenvolupament
duna carpeta daprenentatge.
Bloc 2
- Conèixer les diferents parts de lestructura
duna carpeta daprenentatge.
- Conèixer el concepte devidència i la seva tipologia.
- Saber que hi ha diferents tipus de carpetes daprenentatge
en funció dels objectius per als quals es crea.
Bloc 3
- Saber quines són les exigències fonamentals de
lelaboració duna carpeta daprenentatge.
- Reconèixer les preguntes que porten a decisions específiques i
que repercuteixen sobre una diferent naturalesa de la carpeta resultant.
- Conèixer els elements bàsics que intervenen en els processos de
recollida, selecció, reflexió i publicació devidències daprenentatge.
- Conèixer les autopreguntes que guien la presa de decisions dels
processos de recollida, selecció, reflexió i publicació devidències.
> Procediments
Bloc 1
- Recollir les finalitats per a les quals s'elabora
la carpeta d'aprenentatge.
- Llistar els avantatges i els desavantatges d'elaborar
una carpeta.
- Reconèixer les característiques
que ha de tenir una carpeta d'aprenentatge.
Bloc 2
- Elaborar l'índex duna carpeta daprenentatge.
- Decidir les característiques que ha de tenir una carpeta daprenentatge
tenint en compte els objectius per als quals sha creat.
- Argumentar i contraargumentar les decisions que es prenen sobre
la tipologia devidències i les característiques de la carpeta.
Bloc 3
- Donar resposta contextualitzada a les preguntes
que guien els processos de recollida, selecció, reflexió i publicació
devidències.
- Recollir evidències daprenentatge per confeccionar la carpeta
daprenentatge.
- Seleccionar evidències daprenentatge per confeccionar la
carpeta.
- Reflexionar sobre evidències daprenentatge per confeccionar
la carpeta.
- Connectar i publicar evidències daprenentatge per confeccionar
la carpeta.
> Normes, valors, actituds
Bloc 1
- Entendre el valor que té el desenvolupament duna
carpeta daprenentatge per a una millor qualitat i eficàcia
de ladquisició dels coneixements.
- Tenir en compte quin és el rol que pot jugar lalumne en
el procés daprenentatge quan ha de desenvolupar la seva carpeta
daprenentatge i quin pot ser el paper del professor en aquest
procés.
Bloc 2
- Promoure la presa de decisions de forma conscient
tenint en compte uns criteris i objectius preestablerts.
- Afavorir actituds encaminades a compartir i construir coneixement
de forma conjunta tant amb altres companys com amb el professor.
Bloc 3
- Valorar la necessitat de realitzar una bona selecció
i presentació devidències per mostrar laprenentatge
portat a terme.
- Valorar el procés de presa de decisions general i el de reflexió
de les evidències en particular com a eixos del sistema davaluació
de les carpetes daprenentatge.
Activitats
Cadascun dels blocs de la unitat conté activitats
daprenentatge i activitats davaluació (bloc 1, 4 activitats; bloc
2, 6 activitats; bloc 3, 4 activitats), que shan de realitzar en
el temps de desenvolupament previst (dacord amb la dinàmica que
estableixi el formador), i seguint les indicacions que contenen
els plans de treball específics. Els plans de treball de cada bloc
i les activitats de cada bloc es poden consultar per mitjà de les
icones del marc esquerre un cop laprenent es troba dins làmbit
de treball de cadascun dels blocs.
Sistema davaluació
La unitat conté 3 activitats davaluació i
una activitat davaluació final. Lobtenció duna
qualificació final (excel·lent, notable, aprovat, suspens) implica
fer necessàriament totes les activitats davaluació. Un 40
% de la qualificació sobté de lactivitat final; un 50
%, de les activitats davaluació formativa; i un 10 %, de laprofitament
de les altres activitats daprenentatge no estrictament avaluatives.
|