Temporalització

El treball amb aquest bloc té una temporalització prevista d’1 hora i 50 minuts (la unitat sencera comporta 7 hores i 30 minuts). Es desenvolupa aproximadament en 4 dies, d’acord amb els ajustaments que pugui fer el formador del curs (la formació amb tota la unitat es preveu que es realitzi en 15 dies).

La temporalització del bloc preveu la consulta dels continguts principals i els d’ampliació (30 minuts) i la realització de les activitats d’aprenentatge i d’avaluació estipulades (1 hora i 20 minuts). Les activitats d’aprenentatge opcionals no es tenen en compte en la temporalització (15 minuts).

Objectius

> Conceptes

- Conèixer els diferents recursos formatius que els serveis lingüístics universitaris han elaborat (en especial l’Interc@t), a fi de facilitar l’aprenentatge del català als estudiants de mobilitat.
- Conèixer la diversitat d’iniciatives de suport lingüístic existents com a complement de l’oferta formativa (tutories lingüístiques, parelles lingüístiques, intercanvis de llengües...).
- Conèixer algunes mesures de suport que permeten fer compatibles els drets lingüístics de l’estudiant de mobilitat amb el dret del professor a expressar-se en la llengua que prefereixi.
- Conèixer l’existència de certificats oficials que acrediten el coneixement de la llengua catalana.

> Procediments

- Analitzar diferents mesures que permeten fer compatibles els drets lingüístics del professorat i els dels estudiants de mobilitat.
- Treballar amb els recursos lingüístics virtuals que les universitats ofereixen per a la formació dels estudiants de mobilitat.
- Determinar les característiques d’un parell d’iniciatives de suport lingüístic a l’estudiant de mobilitat.
- Identificar els objectius que persegueixen diverses activitats d’acollida lingüística.

> Normes, valors, actituds

- Reflexionar sobre les necessitats lingüístiques dels estudiants de mobilitat i la seva predisposició a l’estudi del català.
- Reflexionar sobre la compatibilitat dels drets lingüístics del professorat i dels del col·lectiu d’estudiants de mobilitat.
- Valorar la importància de preservar els drets lingüístics dels estudiants catalans.

Activitats

Objectiu específic Nucli de coneixement Activitat Tipologia i recurs Dinàmica de treball Temps
Reflexionar sobre la predisposició a l’estudi del català dels estudiants de mobilitat (actitudinal, conceptual)

L’aprenentatge del català

Activitat 1
(d’avaluació)
Grup de discussió (debat virtual, moderat pel formador) Gran grup 20 minuts
Conèixer els recursos existents per a l’aprenentatge del català que ofereixen les universitats catalanes (conceptual, procedimental)

L’aprenentatge del català

Activitat 2
(d’aprenentatge)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Parelles 20 minuts
Orientar els estudiants de mobilitat en l’aprenentatge del català (conceptual, procedimental)

L’aprenentatge del català

Suport lingüístic

Activitat 3
(d’aprenentatge, opcional)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual [10 minuts]
Identificar els objectius de les diferents iniciatives de suport lingüístic que ofereixen les universitats catalanes (conceptual, procedimental)

L’aprenentatge del català

Suport lingüístic

Activitat 4
(d’aprenentatge, opcional)
Pregunta tancada (prova de relacionar, interactiva) Individual [5 minuts]
Reflexionar sobre la compatibilitat dels drets lingüístics del professorat i dels del col·lectiu d’estudiants de mobilitat, i proposar mesures integradores (procedimental, actitudinal)

L’aprenentatge del català

Suport lingüístic

Ajuda a l’aula

Activitat 5
(d’aprenentatge)
Pregunta oberta (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual 20 minuts
Conèixer els recursos lingüístics que les universitats ofereixen per a la formació dels estudiants de mobilitat (procedimental)

L’aprenentatge del català

Suport lingüístic

Ajuda a l’aula

Activitat 6
(d’avaluació)
Pregunta oberta (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual 20 minuts

Activitat d’avaluació final d’unitat

Aquesta activitat es relaciona amb els tres blocs de la unitat, i permet fer-ne l’avaluació final. Es pot anar desenvolupant a mesura que es desenvolupa el treball amb els diversos blocs i s’ha de lliurar els darrers 4 dies de treball amb la unitat.

Objectiu específic Nucli de coneixement Activitat Tipologia Dinàmica de treball Temps
Abordar la mobilitat estudiantil internacional i descriure i analitzar la manera com les universitats catalanes gestionen les situacions de multilingüisme produïdes per aquest fenomen (actitudinal, conceptual, procedimental) Tota la unitat Activitat final d’unitat
(d’avaluació)
Preguntes obertes (assaig extens, amb tramesa de resposta al formador) Individual 2 hores i 10 minuts

Sistema d’avaluació
L’avaluació és conjunta a tota la unitat i implica fer necessàriament les 6 activitats d’avaluació previstes per a tota la unitat i l’activitat d’avaluació final. Un 40 % de l’avaluació s’obté de l’activitat final; un 50 %, de les activitats d’avaluació formativa; i un 10 %, de l’aprofitament de les altres activitats d’aprenentatge no estrictament avaluatives.