Temporalització

El treball amb aquest bloc té una temporalització prevista de 2 hores i 30 minuts (la unitat sencera comporta 7 hores i 30 minuts). Es desenvolupa aproximadament en 5 dies, d’acord amb els ajustaments que pugui fer el formador del curs (la formació amb tota la unitat es preveu que es realitzi en 15 dies).

La temporalització del bloc preveu la consulta dels continguts principals i els d’ampliació (30 minuts) i la realització de les activitats d’aprenentatge i d’avaluació estipulades (2 hores). Les activitats d’aprenentatge opcionals no es tenen en compte en la temporalització (10 minuts).

Objectius

> Conceptes

- Aproximar-se a la situació sociolingüística de la llengua catalana a Catalunya.
- Aproximar-se a la situació sociolingüística de la llengua catalana en l’àmbit universitari.
- Aproximar-se a la mobilitat estudiantil i al procés de configuració de l’espai europeu d’educació superior.
- Reconèixer els nous reptes que la mobilitat universitària planteja pel que fa a la gestió del multilingüisme.
- Reconèixer les similituds lingüístiques existents entre les llengües romàniques.

> Procediments

- Analitzar la presència del català en diferents sectors socials.
- Comparar textos en diferents llengües romàniques.
- Identificar els factors que faciliten l’accés als coneixements lingüístics del català.

> Normes, valors, actituds

- Valorar la importància que els estudiants de mobilitat coneguin la realitat sociolingüística de les universitats catalanes.
- Reflexionar sobre les diferents visions que es tenen de la realitat sociolingüística catalana.
- Valorar el grau d’intercomprensibilitat de les llengües romàniques com a factor important per a l’aprenentatge de la llengua catalana.
- Entendre que la comprensió parcial d’un text en una altra llengua és un èxit comunicatiu.
- Valorar el domini de la competència receptiva en llengües romàniques.
- Reflexionar sobre la compatibilitat entre la mobilitat estudiantil i la docència en català.

Activitats

Objectiu específic Nucli de coneixement Activitat Tipologia i recurs Dinàmica de treball Temps
Analitzar les diferents visions que es tenen de la realitat sociolingüística de l’àmbit universitari català. (actitudinal)

Situació sociolingüística del país

Situació sociolingüística de l’àmbit universitari

Llengua i mobilitat

Activitat 1
(d’avaluació)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual 30 minuts
Reflexionar sobre la situació sociolingüística actual de les universitats catalanes (actitudinal)

Situació sociolingüística de l’àmbit universitari

Llengua i mobilitat

Activitat 2
(d’aprenentatge, opcional)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Parelles [10 minuts]
Aplicar el domini de la competència receptiva en llengües romàniques (procedimental, actitudinal) La intercomprensió lingüística Activitat 3
(d’aprenentatge)
Pregunta tancada (prova de discriminació, interactiva) Individual 20 minuts
Descriure i analitzar els factors que faciliten l’accessibilitat als coneixements lingüístics del català (procedimental, actitudinal)

Situació sociolingüística de l’àmbit universitari

Llengua i mobilitat

La intercomprensió lingüística

Activitat 4
(d’avaluació)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual 15 minuts
Establir els passos que caldria fer per acostar-se a una realitat universitària on coexisteixen més d’una llengua (actitudinal, procedimental)

Situació sociolingüística de l’àmbit universitari

Llengua i mobilitat

La intercomprensió lingüística

Activitat 5
(d’aprenentatge)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual 30 minuts
Reflexionar sobre la compatibilitat entre mobilitat estudiantil i la docència en català (actitudinal)

Situació sociolingüística de l’àmbit universitari

Llengua i mobilitat

La intercomprensió lingüística

Activitat 6
(d’avaluació)
Grup de discussió (debat virtual, moderat pel formador) Gran grup 25 minuts

Activitat d’avaluació final d’unitat

Aquesta activitat es relaciona amb els tres blocs de la unitat, i permet fer-ne l’avaluació final. Es pot anar desenvolupant a mesura que es desenvolupa el treball amb els diversos blocs i s’ha de lliurar els darrers 4 dies de treball amb la unitat.

Objectiu específic Nucli de coneixement Activitat Tipologia Dinàmica de treball Temps
Abordar la mobilitat estudiantil internacional i descriure i analitzar la manera com les universitats catalanes gestionen les situacions de multilingüisme produïdes per aquest fenomen (actitudinal, conceptual, procedimental) Tota la unitat Activitat final d’unitat
(d’avaluació)
Preguntes obertes (assaig extens, amb tramesa de resposta al formador) Individual 2 hores i 10 minuts

Sistema d’avaluació
L’avaluació és conjunta a tota la unitat i implica fer necessàriament les 6 activitats d’avaluació previstes per a tota la unitat i l’activitat d’avaluació final. Un 40 % de l’avaluació s’obté de l’activitat final; un 50 %, de les activitats d’avaluació formativa; i un 10 %, de l’aprofitament de les altres activitats d’aprenentatge no estrictament avaluatives.