Resposta
Certament, pot ser que un article no valgui res però que s’hagi fet un bon resum, més planer i entenedor, que superi amb escreix l’original.
Resposta
No, en el sentit que un resum no podrà mai per qüestions de longitud equiparar-se al text punt de partida, ja que si es vol saber fil per randa tots els aspectes del tema que exposa per força ens hi haurem d’adreçar.
![]() |
||
|
![]() |
|
|||||
CONSTRUCCIÓ DEL RESUM Com totes les expressions escrites hem de planificar el resum i no pas plasmar fil per randa tot el que hem llegit o sentit. En aquest sentit és clau saber quina estructura tindrà, quants paràgrafs escriuré i quin tipus de text serà. I d’aquesta mateixa manera també tindrem en compte quan redactem cada fragment que hi hagi una frase introductòria, la idea central argumentada amb el suport si cal d’altres oracions i la frase que clou el paràgraf. Un cop ja tenim clar quin és el missatge del text punt de partida hem de posar fil a l’agulla i passar a l’acció reformulant amb altres paraules el significat de l’original, i establint lligams de cohesió perquè el resultat sigui un text clar i coherent. Reformular vol dir expressar-se amb el lèxic personal per demostrar que hem entès el text i l’hem interioritzat. Per això ens caldrà utilitzar un ampli ventall de sinònims i hiperònims.
Lligar les idees amb paràgrafs que són les unitats que les desenvolupen, amb els múltiples mecanismes de la llengua farà que el producte no sigui un simple mosaic de peces sinó un text nou i autònom. Com que hi ha moltes maneres de reformular i estructurar i cadascú triarà el sistema de cohesió que li sembli millor, tindrem tants resums com persones resumeixin. Per tant, no hi ha un únic resum possible sinó que les possibilitats són múltiples. Cada codi disposa de molts mecanismes per establir nexes en la informació: anàfores per no repetir el que s’ha dit mitjançant pronoms de tot tipus (personals, febles, possessius, relatius, pronoms que se sobreentenen perquè ja s’han esmentat que són anàfores el·líptiques), determinants; connectors (marcadors textuals, conjuncions); relacions lèxiques; el procés de definitud pel qual un sintagma passa d'indefinit a definit, etc.
En l'estadi final cal revisar les característiques del resum eficaç abans esmentades i utilizar la llengua estàndard per excel·lir amb eficàcia en la nostra tasca. Un resum pot millorar el text punt de partida?
|