TRETS LINGÜÍSTICS DEL TEXT AMB ARGUMENTS

Els textos amb arguments presenten unes característiques lingüístiques determinades, entre les quals es poden destacar les que s’indiquen a continuació.

Utilització de verbs relacionats amb la causalitat o la conseqüència (causar, fer, ocasionar, produir, generar, suscitar, motivar, etc.), amb les operacions bàsiques d’argumentació (inferir, deduir, resultar, concloure, conjecturar, etc.) o amb els actes de dicció (dir, afirmar, al·legar, expressar-se, etc.).

És habitual voler-se objectivar, en una argumentació (allò objectiu sempre té més credibilitat que allò subjectiu), i, per tant, són freqüents els mecanismes d’impersonalització.

Exemple
Hem fet moltes objeccions al projecte i considerem que no és vàlid.
S’han fet moltes objeccions al projecte i s’ha considerat que no és vàlid. [Qui exactament?]

Les frases que es troben als textos amb arguments solen ser afirmatives, negatives o interrogatives. Pel que fa als modes i els temps verbals, l’imperatiu no hi és gaire efectiu per massa agressiu, tot i que el que es pretén utilitzant-lo és exercir una influència en el receptor, fet que s’adiu inicialment amb l’objectiu dels textos argumentatius.

Els aspectes de cohesió i coherència del text són molt elaborats en els textos amb una exigència argumentativa forta. Podem destacar, per exemple, les marques d’ordre (en primer lloc, finalment, d’una banda...), els connectors que expressen causa o conseqüència, que introdueixen arguments o conclusions (ja que, perquè, així doncs, per tant, en conclusió, en conseqüència, de manera que...); les expressions d’oposició (però, sinó, encara que, malgrat que, dissentir, oposar-se), els guions i els parèntesis (que marquen la importància de la informació que s’ofereix), el to de la veu, les cometes i les citacions (per destacar paraules, o adduir les paraules d’algú); mots avaluadors (bo, dolent, positiu, negatiu...).

Exemples
Finalment [marca d’ordre], vull denunciar que hi ha moltes persones —més d’un miler— [paraules entre guions, pronunciades, si el text és oral, en un to de veu més greu] que viuen en condicions infrahumanes [mot avaluador] als camps de concentració del país. Perquè [connector] els informes dels observadors internacionals assenyalen la presència de diversos d’aquests camps, que el secretari general de l’ONU, d’altra banda [marca d’ordre], va qualificar ahir de "monstruosos i abominables" [citació amb cometes/ mots avaluadors]. Es tracta, pel que sembla, d’uns camps molt semblants als de l’Alemanya nazi que, per tant, [connector conclusiu] cal provar d’eradicar com més aviat millor. [amb un to de veu emfàtic, si és oral]

— Abbiamo la speranza che il progresso risolva i grandi problemi dell’umanità...
— E’ vero [mot avaluador] che da una parte [marca d’ordre] le nuove scoperte mediche e la genetica hanno portato e porteranno [verb relacionat amb la conseqüència] a una diminuzione delle epidemie e a una crescita della popolazione su scala mondiale e che la scienza agraria provocherà [verb relacionat amb la conseqüència] un aumento della produzione di cibo, ma è altrettanto [connector] vero [mot avaluador] che il sistema attuale ha prodotto [verb relacionat amb la causa] dei grandi squilibri nell’usufruire dei benefici che la scienza può portare.
— Che cosa intende per squilibri nell’usufruire dei benefici del progresso? [redefinició d’un concepte]
— Le porto [verb de dicció] alcuni esempi [introducció d’exemples]. Un terzo della popolazione mondiale non conosce l’energia elettrica soltanto [expressió d’oposició] il mondo occidentale che rappresenta un quinto dell’umanità consuma il 58 % dell’energia prodotta in scala planetaria...

El text amb arguments presenta molts elements, també, que es relacionen amb la retòrica.

Entre aquests elements, que poden constituir una àmplia llista de recursos, es pot destacar, per exemple, la utilització de la ironia o de l’humor. Els textos que saben incorporar amb elegància aquests trets retòrics se situen en un terreny amable, lluny de la tensió que genera molt sovint l’acte d’argumentar, i poden arribar a convèncer fins i tot amb molta més subtilitat que fent servir altres recursos.

Els textos amb arguments presenten uns trets lingüístics que afecten entre altres aspectes el lèxic, la cohesió, la coherència i els recursos retòrics.

La interrogació retòrica és un recurs literari, que no té res a veure amb els textos argumentatius. És cert?
No