ELS TRETS LINGÜÍSTICS

Si es vol ser eficaç en la CMO, s’hauran de tenir en compte els factors que determinen la comunicació (els objectius, la situació, els destinatari o destinataris, etc.) en les interaccions electròniques.

Hi ha nombroses situacions comunicatives de tipus acadèmic, laboral, institucional, etc. que menen cap a un tipus de comunicació formal, ja que generalment tenen un objectiu informatiu, contractual, etc. i la persona a qui s’adreça és desconeguda. En aquestes situacions s'ha d'utilitzar un llenguatge formal però que no deixi de ser cordial. Podria ser el cas d'un missatge institucional.

En situacions poc formals la immediatesa del mitjà afavoreix el llenguatge espontani i amb errors ortogràfics, morfosintàctics, etc. Això no obstant, dependrà de l’objectiu i a qui s’envia un missatge el fet de cometre errades o d’emprar un to massa informal. De totes maneres és recomanable que no hi hagi incorreccions.

En cas de no fer servir eines d'àudio i vídeo, i per compensar l’absència del to de la veu i mostrar les connotacions de la pronúncia, s’utilitzen diverses estratègies:

[1] Repetició de lletres: Holaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
[2] Ús de majúscules: HAHAHA HAHA
[3] Ús múltiple dels signes d’exclamació i d’interrogació: Què????????
[4] Utilització d’onomatopeies: hehehehe (riure), zzzz zzzz (dormir), hmmmmm (dubte o pensament), etc.

L’esperit juganer propi del ciberllenguatge es mostra també per mitjà d’alteracions ortogràfiques amb les quals s’escriuen els mots o parts d’aquests amb una altra forma semblant fonèticament, amb una menor longitud. Aquest fenomen s’anomena escriptura homofònica.

Exemples
ad1: adéu
b7: beset
7mana: setmana
9c: no ho sé

També es produeixen substitucions grafèmiques, especialment en la ciberconversa entre la gent més jove i en contextos poc formals.

Exemples
kdm a ls 6?: quedem a les 6?
xq?: per què?
tb: també
+ o -: més o menys
xo: però

Un altre tret és la utilització d’acrònims anglesos, encara que pot generar un llenguatge críptic quan se n’abusa i quan s'empren els més desconeguts. Alguns dels exemples d’acronímia més coneguts són:

Exemples
afaik: as far as I know
bbfn: bye bye for now
asap: as soon as possible
iow: in other words

Per expressar sentiments i emocions s’utilitzen les emoticones. Aquestes són una imatge senzilla de la cara d’una persona, mitjançant la qual es representa l’estat anímic, una afició, una característica física, etc. Es construeixen amb caràcters del teclat, com són ara els parèntesis, els dos punts i el punt i coma, lletres, números, etc., i vistos de costat representen la cara. A més a més, les emoticones beneficien sovint la correcta interpretació dels missatges, humanitzen la comunicació electrònica i són símbols universals.

Generalment, quan es fa ús de la ironia en els missatges o s’ha de transmetre una notícia desagradable, s’empren les emoticones per disminuir la intensitat del missatge i ajudar a la interpretació d’aquest. D’altra banda, no s’ha d’abusar de l’ús de les emoticones, ja que poden donar una imatge infantil o d’internauta novell.

En els contextos formals la llengua és més conservadora i menys creativa, mentre que en els contextos informals la llengua es mostra generadora d’estratègies que compensen l’absència del cos i també d'estratègies humanitzadores del context electrònic, tot amb una clara intenció juganera.

Encara que, a Internet, les errades ortogràfiques no impedeixen la comunicació ni estan mal vistes per la majoria dels internautes, convé fer un ús correcte de la gramàtica en els missatges, especialment els de caire formal?
No