Temporalitzaciķ

El treball amb aquest bloc té una temporalització prevista de 6 hores i 30 minuts (la unitat sencera comporta 12 hores i 30 minuts). Es desenvolupa aproximadament en 14 dies, d’acord amb els ajustaments que pugui fer el formador del curs (la formació amb tota la unitat es preveu que es realitzi en uns 25 dies).

La temporalització del bloc preveu la consulta dels continguts principals i els d’ampliació (2 hores) i la realització de les activitats d’aprenentatge i d’avaluació estipulades (4 hores i 30 minuts). Les activitats d’aprenentatge opcionals no es tenen en compte en la temporalització (45 minuts).

Objectius

> Conceptes

- Conèixer i diferenciar els components bàsics de l’informe.
- Conèixer els trets característics de l’informe eficaç.
- Conèixer les estratègies discursives pròpies de l’informe.
- Conèixer diferents mètodes de consignació i representació gràfica de la informació.
- Conèixer les característiques textuals pròpies de l’informe.
- Diferenciar l’esborrany de la versió definitiva.

> Procediments

- Interpretar directrius de redacció d’informes.
- Analitzar els continguts principals d’un informe.
- Recopilar, analitzar i presentar informació.
- Determinar l’adequació de l’ordre expositiu establert.
- Analitzar l’adequació dels elements que conformen l’informe.
- Desenvolupar seqüències descriptives lògiques.
- Identificar i reformular els aspectes expressius i textuals que fan ineficaç un informe.
- Analitzar i valorar el grau d’eficàcia d’un informe.
- Discriminar entre textos ordenats i cohesionats.
- Diagnosticar l’eficàcia d’esborranys i premeditar-ne la reescriptura.

> Normes, valors, actituds

- Entendre que l’informe té uns components bàsics.
- Entendre la necessitat de disposar les idees en una estructura lògica.
- Entendre la reescriptura com una forma d’aprenentatge.
- Valorar la necessitat de cercar un llenguatge neutre i objectiu.
- Entendre la reflexió com una tasca inherent en el procés de producció textual.
- Valorar la necessitat de trobar formes expositives clares i llegibles.
- Valorar qualitats com l’eficàcia, l’interès o l’objectivitat.

Activitats

Objectius específics Nucli de coneixement Activitat Tipologia i recurs Dināmica de treball Temps

Identificar els trets característics d’un informe eficaç (conceptual, procedimental)

Característiques de l’informe eficaç

Activitat 1
(d’aprenentatge)

Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva)

Individual

20 minuts

Analitzar el grau d’objectivitat d’un informe (procedimental)

Característiques de l’informe eficaç

Activitat 2
(d’aprenentatge)

Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva)

Individual

20 minuts

Emprar estratègies discursives que minimitzin la subjectivitat d’un informe (procedimental)

Característiques de l’informe eficaç

Activitat 3
(d’avaluació)

Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)

Individual

20 minuts

Identificar i analitzar les estratègies persuasives que s’empren en la producció d’un informe (procedimental)

Característiques de l’informe eficaç

Activitat 4
(d’avaluació)

Grup de discussió (debat virtual, moderat pel formador)

Gran grup

60 minuts

Determinar l’adequació dels títols (conceptual, actitudinal)

Elements de la part preliminar

Activitat 5
(d’aprenentatge)

Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva)

Individual

10 minuts

Reflexionar sobre les propietats dels títols i proposar-ne de vàlids (conceptual, procedimental)

Elements de la part preliminar

Activitat 6
(d’aprenentatge, opcional)

Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)

Individual

[15 minuts]

Identificar els components propis dels resums dels informes (conceptual, procedimental)

Elements de la part preliminar

Activitat 7
(d’aprenentatge)

Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)

Individual

20 minuts

Conèixer els trets característics d’una introducció (conceptual)

Redacció de la introducció

Activitat 8
(d’aprenentatge, opcional)

Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva)

Individual

[10 minuts]

Identificar els diferents elements que componen la introducció d’un informe (conceptual, procedimental)

Redacció de la introducció

Activitat 9
(d’aprenentatge)

Preguntes tancades (prova de relacionar i de discriminació, interactiva)

Individual

20 minuts

Conèixer les característiques del cos d’un informe (conceptual)

Redacció del desenvolupament

Activitat 10
(d’aprenentatge, opcional)

Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva)

Individual

[5 minuts]

Consignar la informació de manera esquemàtica (procedimental)

Redacció del desenvolupament

Redacció de les conclusions i les recomanacions

Activitat 11
(d’aprenentatge)

Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)

Individual

20 minuts

Presentar la informació de manera esquemàtica (procedimental)

Redacció de les conclusions i les recomanacions

Activitat 12
(d’aprenentatge, opcional)

Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)

Individual

[15 minuts]

Presentar la informació de manera gràfica (procedimental)

Redacció del desenvolupament

Redacció de les conclusions i les recomanacions

Activitat 13
(d’aprenentatge)

Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)

Individual

20 minuts

Discriminar la informació pròpia de l’apartat de conclusions de la de l’apartat de recomanacions (procedimental)

Redacció de les conclusions i les recomanacions

Activitat 14
(d’avaluaciķ)

Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador)

Parelles

60 minuts

Activitat d’avaluaciķ final d’unitat

Aquesta activitat es relaciona amb el bloc i també amb l’altre bloc de la unitat. Permet fer l’avaluació final de la unitat. Es pot anar elaborant a mesura que es desenvolupa el treball amb els diversos blocs i s’ha de lliurar els últims 6 dies de treball amb la unitat.

Objectiu específic Nucli de coneixement Activitat Tipologia Dināmica de treball Temps
Reflexionar sobre la planificació d'un informe i saber què s'ha de tenir en compte a l'hora de fer-lo Tota la unitat Activitat final d’unitat (d’avaluació)

Preguntes obertes (assaig extens, amb tramesa de resposta al formador)

Individual 3 hores

Sistema d’avaluaciķ
L’avaluació és conjunta a tota la unitat i implica fer necessàriament les 4 activitats d’avaluació previstes per a tota la unitat i l’activitat d’avaluació final. Un 40 % de la qualificació s’obté de l’activitat final; un 50 %, de les activitats d’avaluació formativa; i un 10 %, de l’aprofitament de les altres activitats d’aprenentatge no estrictament avaluatives.