Resposta
No és cert. El comentari ha d’evitar aquesta mena d’expressions perquè són massa subjectives. Per ser convincent, la valoració s’ha de basar en arguments racionals, és a dir, en dades objectives i afirmacions demostrables.
Resposta
En efecte. Aquesta mena d’expressions són massa subjectives. Els arguments vàlids en una conversa quotidiana no ho solen ser en una ressenya. La valoració s’ha de basar en arguments racionals, és a dir, en dades objectives i afirmacions demostrables.
![]() |
||
|
![]() |
|
|||||
EL COMENTARI CRÍTIC El comentari ha d'informar el lector de manera precisa sobre el valor, l'interès i la utilitat del text ressenyat. La lectura analítica de lobra ha generat lanotació de preguntes i comentaris —positius o negatius— de les idees de lautor. Aquestes anotacions serviran per redactar el comentari crític, lapartat més complex i a la vegada un dels més valorats en les ressenyes. Aquest apartat ha de complir una doble funció analítica i valorativa. Duna banda, ha danalitzar lobra i establir la validesa dels raonaments de lautor. Tot és susceptible de crítica: els pressupòsits, els arguments, la metodologia, la precisió de les dades i la seva interpretació. A més, lautor hi ha dexpressar una valoració final de la contribució del llibre a la comprensió del tema i la seva importància per al desenvolupament de la disciplina. Si bé el resum requereix un llenguatge asèptic i objectiu, no passa el mateix amb el comentari. No és gens estrany que hi apareguin elements lingüístics que expressin una presa de posició per part de lemissor, com ara la referència als interlocutors i la utilització dun lèxic subjectiu. En general, la valoració duna obra se sol redactar a partir dels motius següents: [1] Defensar o confirmar el punt de vista de lautor. [2] Acceptar que el punt de vista de lautor ofereix uns determinats mèrits però que caldria modificar-ne alguns aspectes. [3] Reformular un punt de vista, de manera que la nova versió lexpliqui millor. [4] Descartar el punt de vista de lautor perquè es considera inadequat, irrellevant o incoherent. [5] Rebutjar, rebatre o impugnar largument de lautor i esgrimir altres formes de raonament.
El comentari crític duna obra és la part més difícil, sobretot si no es coneix prou bé el tema o no se'n té una opinió formada. En aquest cas, adoptar una posició crítica es pot aconseguir si sempren les pautes que es detallen a continuació. [1] En primer lloc, cal valorar lactualitat del tema: és encara vigent o ja està desfasat? Com se situaria lopinió de lautor dins lestat dopinió actual? Amb quin corrent o grup sidentifica? [2] Un cop sha analitzat i valorat lactualitat, cal valorar la intencionalitat de lautor (per què escriu això?) i lactitud que té respecte al tema: pressupòsits ètics, històrics, polítics, filosòfics, religiosos, etc. [3] També cal parar esment als elements preliminars de lobra, el títol i la introducció, i analitzar si el text satisfà les expectatives creades o, altrament, si funcionaria millor un altre títol o introducció, més adequada al discurs posterior. [4] Un altre aspecte que cal avaluar és lhabilitat de lautor per utilitzar les fonts. Sha de considerar si lautor utilitza la documentació necessària i dóna referència exacta de les fonts. [5] També sha danalitzar la coherència del text: lexposició està estructurada lògicament? Hi ha equilibri entre les diverses parts? Hi ha contradiccions? Lautor omet dades que contradirien la seva tesi? Quines conseqüències es desprenen de les tesis de lautor? [6] Finalment, cal considerar lestil de lescriptor i el to de lobra. En aquest sentit, cal parar atenció a la varietat de mecanismes estilístics que usa per crear una prosa viva i memorable. Utilitza algun recurs per cridar latenció? Repeteix mots o frases? Alguns patrons de frase característics? Quin to té: seriós, humorístic, trist, sarcàstic...? És el to apropiat per a laudiència i lobjectiu? En tot cas, cal tenir en compte que qualsevol opinió sobre determinats aspectes de lobra ha de ser argumentada amb exemples i raons. El comentari és, per tant, lapartat argumentatiu per excel·lència de la ressenya.
És freqüent que lemissor prengui posició i simpliqui, per això és habitual lús de la primera persona (jo crec, em sembla, estem segurs que...), de recursos retòrics i d'adjectius i adverbis avaluadors (bo, millor, dolent, favorable, interessant...)
També cal tenir present que si sintrodueixen cites textuals per il·lustrar la tesi i donar-hi suport, shan dacreditar correctament.
És habitual acabar el comentari amb una breu conclusió que clogui el text i causi impacte en el lector. En unes quantes frases, lautor de la ressenya ha de destacar la significació i l'interès que lobra pot tenir per a uns determinats lectors.
Més que la capacitat per descriure el contingut del llibre, sovint el que es valora més duna ressenya és la capacitat per jutjar críticament lobra. En el comentari d’una obra, és adequat utilitzar expressions com "l'obra m’ha agradat molt" o "ha estat molt avorrida" encara que no s’argumentin.
|