Resposta
No és cert. El lector es quedaria amb moltes preguntes, com conèixer la rellevància i l’interès del llibre, si és millor o pitjor que altres obres semblants, a qui pot interessar, etc.
Resposta
En efecte, el lector es quedaria amb moltes preguntes, com ara conèixer la rellevància i l'interès del llibre, si és millor o pitjor que altres obres semblants, a qui pot interessar, etc.
![]() |
||
|
![]() |
|
|||||
LECTURA ANALÍTICA I COMPRENSIVA DEL TEXT DE BASELa lectura de lobra que es vol ressenyar ha de ser una lectura tècnica, ben diferent de la lectura lúdica. Aquesta lectura requereix una actitud analítica i activa per part del lector, que es proposa, així, establir un "diàleg" amb el text: reparar en les característiques, observar-ne lestructura i interpretar-ne el significat més enllà de la informació que conté. El lector analític ha de procurar entendre no només les idees que exposa lautor, sinó també considerar com les presenta, per què les presenta daquesta manera i si és efectiva. A més de fer possible la interpretació de lobra, la lectura tècnica incideix positivament en el desenvolupament de lhabilitat analítica. La lectura analítica requereix temps i dedicació. No nhi ha prou de passar els ulls per damunt de les paraules de la pàgina. Una actitud analítica lluita contra el mal hàbit de llegir de manera ràpida i superficial i opta per anar a poc a poc i acompanyar la lectura amb la presa de notes i el plantejament de qüestions. No ha de ser necessàriament contínua, és a dir, començar a la primera línia i acabar a la darrera. Sovint, durant el procés de llegir analíticament lobra de base, es combinen dos tipus de lectura: lextensiva i la intensiva. La primera serveix per fer una primera aproximació a lobra i copsar-ne el sentit global amb lexploració de líndex, el pròleg, la presentació i la introducció. La segona és seguida i intensiva i ha de permetre identificar lestructura del text i les parts en què sorganitza, cosa que saconsegueix quan sacumulen les dades necessàries. Per tant, per poder analitzar a fons el text de base, cal planificar les dues lectures del text que es vol ressenyar, una d'extensiva i una altra d'intensiva, i combinar-les amb la presa de notes i lelaboració de resums.
Lautor de la ressenya ha de ser un bon lector i desenvolupar lhàbit de llegir de manera analítica tota mena de textos, ja siguin literaris, periodístics o acadèmics. Es pot escriure una ressenya llegint el llibre per sobre i consultant la informació que proporciona l’extracte de la coberta, l’índex, el nombre de pàgines i el preu.
|