Amb l’ajuda de la guia de revisió, la Maria ha diagnosticat que la ressenya està ben enfocada i s’ajusta a la demanda de la professora, tot i que no és prou sintètica; per tant, es tractarà més de modificar o eliminar que d’afegir. Creu que hi ha la informació necessària i que està ben organitzada, tot i que podria augmentar l’objectivitat d’alguns fragments. No caldran canvis importants en l’estructura, però sí en l’ordre de les frases que integren algun paràgraf. Els canvis principals tindran per objectiu augmentar la claredat i la precisió de la prosa i consistiran en les operacions següents:

•  Eliminar vacil·lacions, girs massa col·loquials o propis de l’oralitat per aconseguir un grau de formalitat adequat.
•  Eliminar marques personals per augmentar-ne l’objectivitat.
•  Eliminar períodes foscos i reiteratius.
•  Eliminar paraules sobreres per augmentar la precisió de les frases.
•  Canviar l’estructura d’algunes frases per augmentar-ne la llegibilitat.

Així, amb aquests nous objectius establerts per assolir una ressenya eficaç, la Maria refà el text. (Les modificacions realitzades com a resultat de la revisió s’expliciten entre claudàtors i en negreta.)

WIEVIORKA, Annette

Auschwitz explicado a mi hija

Barcelona: Plaza & Janés Editores, SA, 2001
Col·lecció: Nuevas Ediciones de Bolsillo

Annette Wieviorka és una historiadora que ha centrat la seva tasca en la investigació de la Segona Guerra Mundial, fent un èmfasi especial en la vida als camps de concentració [supressió de mots innecessaris], principalment a Auschwitz. L’interès de Wieviorka, d’origen jueu, pels camps de concentració no sorgeix del no-res, ja que el seu marit, els avis paterns i altres membres de la seva família van morir al camp de concentració d’Auschwitz [canvis en l’estructura de la frase][ordenació dels elements de l’enumeració seguint un ordre lògic]. Ja des de fa temps, l’autora està vinculada a diversos projectes d’investigació que tracten aquesta temàtica.

L’obra, tot i la seva brevetat, podria considerar-se un petit manual sobre el nazisme i tot allò relacionat amb el camp de concentració d’Auschwitz [eliminar explicacions vacil·lants i contradictòries]. Tal com s’indica a la contraportada, la col·lecció a què pertany el llibre s'adreça a adolescents [eliminar el parèntesi innecessari i incorporar la informació al text], però es tracta d’una obra que, tant per la temàtica com per la claredat en els continguts i en l’estructura, pot satisfer qualsevol persona interessada a conèixer les atrocitats que el nazisme va cometre contra el gènere humà, especialment contra els jueus [rebaixar el grau de subjectivitat eliminant declaracions de l’autor].

La llista d’obres que han tractat aquesta temàtica és extensa [augmentar la concisió i eliminar vacil·lacions i contradiccions], però, com que considerem aquest llibre com un manual, hi ha un seguit de novel·les que poden entendre’s millor amb el llibre d’Annette Wieviorka al costat: des de L’amic retrobat i L’ànima valenta, de Fred Hulman, [supressió de mots sobrers i girs massa col·loquials] fins a La nit d'Elie Wiesel o Sin destino, d’Imre Kertész, Premi Nobel de literatura 2002 [ordenació lògica de l’enumeració].

El llibre comença amb una breu introducció que en justifica l’elaboració [augmentar la cohesió per substitució pronominal]. L’obra es planteja a partir d’un diàleg entre mare i filla, que comença motivat per un treball d’escola en què la nena ha d’elaborar un arbre genealògic de la família [eliminar vacil·lacions i augmentar la concisió]. Les preguntes comencen a sorgir quan arriba als seus besavis, dels quals no saben la data de defunció perquè van morir a Auschwitz. A partir d’aquí, tot el contingut del llibre s’estructura a l'entorn de preguntes relacionades amb el nazisme de la Segona Guerra Mundial i el camp de concentració d’Auschwitz.

La finalitat de l’obra és descriure una situació històrica i explicar tot el que va suposar i representar per a les persones que la van viure i per a la humanitat en general. El llibre explica [eliminar marques personals] com els nazis eren capaços de localitzar qualsevol jueu, com els transportaven als camps de concentració, què feien amb ells, com separaven els homes de les dones i els nens, quins tipus de treball eren obligats a fer, què significa la SS, què és exactament un camp de concentració, què és el genocidi, què són els guetos, per què es parla sobretot d’Auschwitz d’entre tots els camps de concentració, què eren les càmeres de gas i què suposava, com van morir els que no van ser assassinats a les càmeres de gas, com es vivia a Auschwitz, què representa una deportació, per què els nazis tenien tant d’odi cap als jueus... El llibre dóna resposta a aquestes preguntes i a moltes d’altres relacionades amb el tema, a partir d’un punt de vista objectiu i fidedigne [canvi d’ordre de les frases del paràgraf per augmentar-ne la llegibilitat].

Auschwitz explicado a mi hija és un llibre que pot ajudar a entendre què és un genocidi [canvi d’ordre de la informació] i a no oblidar les atrocitats dels nazis [eliminar paraules sobreres], una obra didàctica que pot donar a conèixer aquest episodi històric a aquells que no el van viure [augmentar la cohesió]. La novetat de l’obra, més que en la temàtica, cal buscar-la en el format pregunta-resposta [eliminar el parèntesi i integrar la informació en el text], de lectura amena i fàcil gràcies a un llenguatge planer, però correcte en tot moment [eliminar reiteracions].

[Autor: Pomares]