Aquest elevat grau de formalitat pot suposar un obstacle per a molts estudiants que potser no tenen cap dificultat per expressar-se en àmbits personals, tal com mostren aquests dos fragments de text, que informen sobre la lectura dun mateix llibre, però de manera ben diferent.
Text A
Jo, aquest llibre, el vaig llegir per fer un treball a
la classe de redacció. Primer em semblava una mica rotllo, però
després mhi vaig anar enganxant i ja no tenia ganes dacabar-lo.
De veritat que vaig trobar que deia quatre coses ben dites sobre com saprèn
a escriure. Sobretot, em van semblar divertides aquelles comparacions que
feia lautor entre el text i un edifici en construcció. És
que tho fa veure tan clar... Hi ha exemples que tajuden a entendre
les coses encara que no en siguis especialista!
Text B
Vicenç Pagès, a Un
tramvia anomenat text, considera que lescriptura ha de ser un plaer
i lamenta el fet que la nostra societat no ensenyi a escriure i, en canvi,
obligui a saber-ne. Lautor es lamenta de loblit en què
ha caigut el llegat cultural grecollatí en lensenyament de la
composició textual : "Fa dos mil anys, els clàssics ja
van establir les regles que s'havien de seguir per
escriure un text". Pagès defensa la lectura d'obres literàries
com una condició indispensable per aprendre a elaborar textos i el
plaer de llegir com el millor camí per aprendre a escriure.
El text A comunica una experiència personal de lectura, però informa ben poc del contingut del llibre. Tota la informació que hi apareix prové de lexperiència personal de lautor, dels seus sentiments i opinions. Lautor hi utilitza un llenguatge col·loquial, amb moltes traces doralitat i carregat de judicis de valor i subjectivitat. El resultat és un estil massa allunyat de la rigorositat que demanen els textos acadèmics.
El text B, en canvi, sintetitza el contingut del llibre. Per això, ofereix informació que lautor ha seleccionat del text dorigen. Pel que fa al punt de vista, lautor hi manté lobjectivitat, i evita adjectius i valoracions personals.
A continuació, s'assenyalen els elements que identifiquen cada tipus descrit: el personal i lacadèmic.
Text A
Jo,
aquest llibre, el vaig llegir per fer un treball a la classe de redacció
[nivell baix de gramaticalitat; presència destructures
sintàctiques pròpies de la parla]. Primer
em semblava una mica rotllo, però després mhi vaig anar
enganxant i ja no tenia ganes dacabar-lo [funció expressiva].
De veritat que vaig trobar [lautor
shi expressa en primera persona] que deia quatre coses ben dites
[col·loquialitat] sobre com saprèn a escriure.
Sobretot, em van semblar divertides aquelles comparacions que feia lautor
entre el text i un edifici en construcció. És que tho
fa veure tan clar... Hi ha exemples que tajuden a entendre les coses
encara que no en siguis especialista!
Text B
Vicenç
Pagès, a Un tramvia anomenat text,
considera [redacció en tercera
persona] que lescriptura ha de ser un plaer i lamenta el fet que la
nostra societat no ensenyi a escriure i, en canvi, obligui a saber-ne. Lautor
es lamenta [redacció en tercera persona] de loblit
en què ha caigut el llegat cultural grecollatí
en lensenyament de la composició textual: [ús
de llenguatge formal i terminologia específica] "Fa
dos mil anys, els clàssics ja van establir les regles que shavien
de seguir per escriure un text" [funció referencial:
la informació prové de fonts documentals]. Pagès
defensa [redacció en tercera persona] la lectura dobres
literàries com una condició indispensable per aprendre a elaborar
textos i el plaer de llegir com el millor camí per aprendre a escriure.