Temporalització

El treball amb aquest bloc té una temporalització prevista de 3 hores i 40 minuts de feina (la unitat sencera comporta 12 hores i 30 minuts). Es desenvolupa aproximadament en 7 dies, d’acord amb els ajustaments que pugui fer el formador del curs (la formació amb tota la unitat es preveu que es realitzi en uns 25 dies).

La temporalització del bloc preveu la consulta dels continguts principals i els d’ampliació (30 minuts) i la realització de les activitats d’aprenentatge i d’avaluació estipulades (3 hores i 10 minuts). Les activitats d’aprenentatge opcionals no es tenen en compte en la temporalització (1 hora i 15 minuts).

Objectius

> Conceptes

- Conèixer la funció del guió en la preparació del discurs.
- Identificar les diferents parts de l'exposició oral.
- Conèixer els continguts de cada part.
- Identificar les estratègies discursives que s'empren en cada part.
- Conèixer els recursos expositius que proporcionen claredat a l'exposició.

> Procediments

- Aplicar pautes de disseny del guió de l'exposició.
- Adquirir criteris per explicitar l'estructura del discurs.
- Reflexionar sobre la importància de contextualitzar el que s'explica.
- Aprendre a regular la densitat informativa de l'exposició.
- Adquirir criteris per dissenyar les diapositives de la presentació.

> Normes, valors, actituds

- Identificar actituds favorables i desfavorables en el moment de parlar en públic.
- Entendre que la capacitat d'atenció de l'auditori és limitada, i estretament vinculada amb la claredat expositiva.

Activitats

Objectius específics Nucli de coneixement Activitat Tipologia i recurs Dinàmica de treball Temps
Conèixer la funció del guió en la preparació del discurs (conceptual, procedimental)

L'elaboració del guió

Activitat 1
(d'aprenentatge)
Preguntes tancades (prova de discrimanció interactiva) Individual 15 minuts
Identificar les diferents parts de l'exposició oral (conceptual, procedimental)

L'elaboració del guió

Activitat 2
(d'aprenentatge, opcional)
Preguntes obertes (prova d'assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual [30 minuts]
Conèixer els continguts de la introducció (conceptual)

L'estructura de l'exposició

Activitat 3
(d'avaluació)
Preguntes obertes (prova d'assaig breu amb tramesa de resposta al formador) Individual 45 minuts
Conèixer els continguts de les conclusions (conceptual) L'estructura de l'exposició Activitat 4
(d'avaluació)
Preguntes obertes (prova d'assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual 45 minuts
Conèixer els recursos expositius que proporcionen claredat a l'exposició (conceptual, procedimental)

Estratègies explicatives

Activitat 5
(d'aprenentatge)
Preguntes obertes (prova d'assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual

45 minuts

Identificar les estratègies discursives que s'emoren en cada part (conceptual, procedimental, actitudinal) Estratègies explicatives Activitat 6
(d'aprenentatge, opcional)
Preguntes obertes (prova d'assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual [45 minuts]
Elaborar el guió d'una exposició oral (conceptual, procedimental, actitudinal)

Tot el bloc

Activitat 7
(d'aprenentatge)
Preguntes obertes (prova d'assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual 40 minuts

Activitat d'avaluació final d'unitat

Aquesta activitat es relaciona amb el bloc i també amb els altres dos blocs de la unitat. Permet fer l'avaluació final de la unitat. Es pot anar elaborant a mesura que es desenvolupa el treball amb els diversos blocs i s'ha de lliurar els últims 5 dies de treball amb la unitat.

Objectiu específic Nucli de coneixement Activitat Tipologia Dinàmica de treball Temps
Elaborar i enregistrar una exposició oral que permeti aplicar els aprenentatges de la unitat (conceptual, procedimental, actitudinal) Tota la unitat Activitat final d'unitat (d'avaluació) Preguntes obertes (assaig extens, amb tramesa de resposta al formador) Individual 2 hores i 30 minuts

Sistema d'avaluació

L'avaluació és conjunta a tota la unitat i implica fer necessàriament les 6 activitats d'avaluació previstes per a tota la unitat i l'activitat d'avaluació final. Un 40 % de la qualificació s'obté de l'activitat final; un 50 %, de les activitats d'avaluació formativa; i un 10 %, de l'aprofitament de les altres activitats d'aprenentatge no estrictament avaluatives.