Resposta
Compte. Si es tracta d'un grup, cal evitar la temptació de mirar constantment aquesta única persona, perquè demostra que escolta assentint amb el cap i això inspira confiança al ponent. Cal alternar la mirada buscant l'equilibri. Es tracta, doncs, de repartir la mirada equitativament entre totes les persones que escolten.
Resposta
D’acord. És important repartir la mirada equitativament entre totes les persones que escolten.
![]() |
||
|
![]() |
|
|||||
LA MIRADA En tota situació de comunicació oral, convé mantenir el contacte visual amb l’audiència, perquè la mirada serà la principal via per captar l’atenció i controlar la recepció del discurs. El contacte visual és imprescindible per establir relació amb l’auditori. Per això, l’orador ha de mirar el públic quan comença a parlar i mantenir aquest contacte mentre duri l’exposició. D’una banda, la mirada permet captar l’atenció i implicar l’auditori en la comunicació. La mirada d'un bon orador ha d'expressar que parla per a tots i cadascun dels presents. Si hi ha un sector de la sala que no rep la seva mirada, les persones que hi són se sentiran abandonades i és molt probable que perdin el fil del discurs. Una mirada intensa, franca i oberta indica proximitat i transmet el desig de comunicar-se, mentre que una d’apagada genera apatia. D’altra banda, la mirada permet controlar la recepció del discurs i aconseguir feedback. S’anomena feedback o retroalimentació la influència de la reacció del públic en el discurs de l’orador. Tot i que l’orador porta el pes de la comunicació, el públic també comunica, no amb el llenguatge oral, però sí a través de gestos, mirades o posicions, que proporcionen a l’orador informació sobre la seva actuació. Si aquest observa el llenguatge corporal del públic, veu que els receptors es mouen, consulten el rellotge o parlen entre ells, sap que l’atenció ha disminuït i que, si vol recuperar-la, haurà de fer un gir al discurs. Si al contrari, el públic està atent, amb la mirada fixa i somriu, tindrà un indicador clar que va per bon camí.
Una mirada efectiva estén ponts amb l’auditori: té més possibilitats de mantenir l’atenció i fer arribar el missatge que una mirada cega, que no veu res.
Valoreu aquest ús de la mirada: en una intervenció oral, el ponent fixa la mirada en un únic estudiant que assenteix amb el cap.
|