Resposta
En efecte, en una exposició oral, el fet de no seguir una ruta informativa lògica sempre en dificulta la comprensió.
Resposta
Compte. Un text desordenat, on els elements exposats no segueixen cap ruta informativa lògica, dificulta molt la comprensió.
![]() |
||
|
![]() |
|
|||||
ESTRATÈGIES EXPLICATIVES Escoltar és l’habilitat lingüística més feble i inestable que hi ha. A diferència de la lectura, en què el lector té l’opció de tornar enrere si no ha entès algun punt, en la presentació oral l’oient només té una oportunitat per entendre el que s’hi exposa. El fet que la comunicació oral es percebi de manera auditiva fa que el receptor segueixi la informació amb l’ordre en què l’exposa l’emissor, de manera que, si l’exposició és obscura, densa o desordenada, es perd i s’avorreix. D’altra banda, cal tenir en compte també que el temps d’atenció activa del receptor és limitat (entre quinze i vint minuts).
En una exposició oral, les característiques inherents al canal fan necessari l’ús d’estratègies per captar i mantenir l’atenció de l’auditori. Aquestes estratègies o recursos explicatius se centren en el receptor i tenen per objectiu garantir la recepció del discurs i augmentar-ne l’eficàcia comunicativa. Són les següents: [1] Elaborar un discurs clar, ordenat i explicitar-ne l’estructura Una exposició ordenada és més fàcil d’entendre i de recordar que una de desordenada. Amb tot, no n’hi ha prou d’estructurar bé el discurs. Cal, a més, fer explícita aquesta estructura i que el públic la percebi. Per aconseguir que l’atenció del públic no decaigui i segueixi el fil, convé desplegar estratègies per organitzar la informació. Consisteixen a anunciar allò que es dirà a continuació, de manera que quedi clar el fil conductor del discurs i el públic pugui seguir el discurs encara que per uns moments s’hagi perdut. Les més útils són les següents:
[2] Contextualitzar el discurs a fi de promoure la participació de l’auditori El fet que emissor i receptor comparteixin espai i temps fa que la comunicació oral sigui espontània i immediata, de manera semblant a com ho és un diàleg. Un bon orador ha de tenir en compte els coneixements previs i les expectatives dels assistents com a punt de partida per construir nous coneixements. Hi ha diferents aspectes que ajuden a focalitzar l’atenció del receptor i fer-lo participar en el que s’està parlant, com ara: fer referència a coneixements o experiències compartits, a fets d’actualitat, crear expectatives sobre el tema, pinzellades d’humor, demandes de participació, etc.
[3] Regular la densitat informativa Les exposicions orals a classe es basen en textos escrits, que sovint són massa densos. El pas de l’escrit a l’oral requereix utilitzar estratègies per esponjar la informació i disminuir-ne la densitat informativa. Les formes reiteratives permeten dosificar la densitat informativa, a la vegada que posen en relleu la informació més important. Les més usuals són:
[4] Utilitzar mitjans audiovisuals Els ajuts audiovisuals, si s’empren adequadament, ajuden a explicitar l’estructura del discurs i atrauen l’atenció dels assistents, a la vegada que serveixen de recordatori al ponent. Si es decideix elaborar un presentació amb un programa informàtic, en dissenyar les transparències de suport a l’exposició, l’orador ha de tenir molt clar que el missatge que presenta cada transparència ha de tenir una intencionalitat clara i ha d’estar ben estructurat.
Perquè el públic no perdi el fil conductor de l’exposició, és important mostrar l’estructura del discurs a través de diferents recursos, ja siguin lingüístics o audiovisuals.
El desordre expositiu d’un discurs és sempre un obstacle comunicatiu?
|