CONSTRUÏM EL TEXT WEB: ORGANITZEM LA INFORMACIÓ

El text no és la part més agraïda d’una pàgina web. Primer, perquè l’usuari ha de fer l’esforç de llegir tot allò que veu a la pantalla, cosa que cansa la vista i és poc avinent. Després, perquè és la part més coneguda de tot aquest món digital: un text sempre és text i en el camp de la multimèdia hi ha aspectes més atractius com són, per exemple, les imatges o el so. Malgrat això, però, cal tenir present que el text és un element cabdal de la pàgina web: sovint hi ha webs on es dóna molt poca importància o fins i tot nul·la al text que hi ha i això és descuidar una part important dels elements que confegeixen el conjunt d’una pàgina web.

A continuació es donen una sèrie de recomanacions de redacció textual per poder escriure webs amb eficàcia.

[1] Concretar els objectius. S’haurà de plantejar els objectius dels textos que s’han de llegir per pantalla. Quin paper té la informació textual de la pàgina web i què es vol aconseguir amb aquests textos: informar, persuadir, relatar, etc.

[2] Reduir l’extensió textual. Si es parteix d’una informació que prové d’una font impresa és recomanable reduir a la meitat el text, ja que la lectura per pantalla és feixuga i lenta. Es recomana treballar amb frases breus, fer paràgrafs curts i convertir la informació possible en taules o gràfics (tot allò que siguin dades, quantitats o comparatives són materials que es recomana que es presentin en aquest format, a part de la redacció del text).

[3] Facilitar la lectura del text, fer que sigui fàcil de consultar, amb títols significatius i resums. Un text visualment còmode assegura l’accessibilitat per a l’usuari. Si cal, es poden destacar paraules que tinguin una rellevància important dins del text (sense abusar-ne, però) i llistar la informació que es pugui perquè l’usuari pugui llegir amb rapidesa i triar allò que l’interessi.

[4] Fer els enllaços transparents, és a dir, que s’enllaci una paraula, sintagma o frase que tingui un significat per a qui la llegeix i que informi del lloc on va a parar. Un altre punt important és conservar el seu aspecte: color blau i subratllat, ja que és una convenció que indica que la paraula o frase és sensible i que s’hi pot fer un clic de ratolí per passar a una altra informació. Finalment, oferir enllaços interns i externs reforça la credibilitat de les pàgines web.

La recomanació general és elaborar els textos per a la web en forma de piràmide invertida, fet que implica estructurar la informació de més a menys, és a dir, d’allò més important al que es considera menys important.

El text és part important en la redacció de pàgines web i és l’element més conegut per tots els usuaris. Els textos a la web han de ser concrets, sintètics i fàcils de consultar.

Un bon text per a la web és aquell que proporciona la màxima informació possible?

No