LA REDACCIÓ DE L’EXAMEN

A cavall entre abans i durant l’examen sembla que comptar amb una sistemàtica general per resoldre els exàmens pot centrar l’atenció en la resolució i també ajudar a reduir els nervis que es poden tenir. D’aquesta manera es poden activar accions encadenades com: anotar al marge de l’examen el més important del que diu el professor, fer una lectura general i una de detallada en resoldre cada una de les qüestions plantejades, codificar les preguntes en funció de la dificultat, proposar-se o controlar el temps després de cada resposta, vigilar l’ortografia i la gramàtica, etc.

Juntament amb un bon plantejament del contingut, una de les coses més importants en aquest moment és identificar el tipus de resposta que cal adaptar a cada pregunta que s’ha plantejat. Algunes de les més comunes s’exemplifiquen en el quadre adjunt per tal de prendre decisions durant la resolució de l’examen (extret de Barberà, 1996).

Tipus de preguntes Tipus de respostes Exemples

Preguntes d’elecció múltiple
Adequades per avaluar:
- nivells de discriminació temàtica
- precisió

Es tracta de marcar una i només una de les possibles respostes que es presenten en un llistat de quatre o cinc opcions. Per evitar les respostes que es donen a l’atzar, les preguntes d’elecció múltiple resten punts per a cada resposta errònia; normalment, s’acostuma a restar 1/(nombre d’opcions - 1); és a dir, en una pregunta amb 4 opcions de resposta se sol treure 1/3 de punt.

No es recomana respondre totes les preguntes si no se saben. Si es dubta entre dues respostes de 4 o 5 pot ser interessant arriscar-se ja que pots obtenir un punt i per contra perdre 0.33 o 0.25 punts.

Des de quin any el català torna a ser llengua oficial a Catalunya?
a) 1979
b) 1975
c) 1959
d) 1968
Mapes conceptuals
Adequades per avaluar:
- relacions i requisits conceptuals (subordinació entre conceptes)
- síntesi de la informació
S’elabora una xarxa complexa de relacions entre els conceptes clau d’un tema utilitzant nexes entre ells. Com més interrelacions s’efectuïn entre els conceptes als diferents nivells més es valora el mapa conceptual. Des de qualsevol cercador de la Xarxa, podeu obtenir exemples de mapes conceptuals.
Preguntes de compleció
Adequades per avaluar:
- memòria (definicions, conceptes, vocabulari, etc.)
- càlcul i gramàtica
- capacitat de selecció i classificació

Les respostes es tradueixen en la selecció d’una paraula o més, números, símbols, etc., que completin una proposició, diagrama o esquema que es presenta incomplet.

S’ha de tenir en compte si es tracta de determinats temps verbals que s’han d’afegir o noms, etc. Una bona ajuda són les paraules d’abans i les de després de la incògnita i l’estructura lògica de la frase.

- (A) neither (B) both C (either).
1. I didn’t see it, and ...did my friend.
2. I’ve brought two radios, and ...of them works.
3. Two people came about the job, but ...of them was very fool.
4. ...my parents were born in Norway.

Preguntes de resposta curta
Adequades per avaluar:
- continguts específics d’assignatura
- comprensió
- anàlisi
- relacions concretes entre temes

Són preguntes que limiten l’exposició del que se sap sobre un tema per l’espai o el temps que es té per a la seva resposta o perquè el tema que es vol valorar és molt concret.

Per tant, demanen centrar molt la resposta d’acord a les condicions específiques de la pregunta (s’ha d’apuntar allò que és essencial).

- Descriviu en 15 línies l’origen i l’evolució de la microelectrònica:
- Expliqueu sintèticament quins avantatges pot aportar la incorporació de la intel·ligència artificial en el camp de la medicina.
- Indiqueu dues diferències bàsiques entre les cèl·lules procariotes i eucariotes.

Un cop es comença a escriure l’examen és important que es posi atenció a la demanda que es fa en cadascuna de les preguntes per tal de donar la resposta més ajustada a aquesta demanda. Cal anar en compte en aquelles preguntes que inclouen més d’una demanda. Per exemple: "assenyala els avantatges d’utilitzar aquesta eina i compara-la amb la que hem utilitzat a classe".

Durant la redacció de l’examen és el moment d’escriure detalladament tot el que s’ha planificat i segons el que s’ha planificat intentant ser el més fidel possible al guió?
No