Temporalització

El treball amb aquest bloc té una temporalització prevista de 12 hores i 45 minuts
(la unitat sencera comporta 37 hores i 30 minuts). Es desenvolupa aproximadament en
12 dies, d’acord amb els ajustaments que pugui fer el formador del curs (la formació
amb tota la unitat es preveu que es realitzi en uns 45 dies).

La temporalització del bloc preveu la consulta dels continguts principals i els d’ampliació
(3 hores i 30 minuts) i la realització de les activitats d’aprenentatge i d’avaluació
estipulades (9 hores i 15 minuts). Les activitats d’aprenentatge opcionals no es tenen en compte en la temporalització (2 hores i 25 minuts).

Objectius

> Conceptes

- Conèixer els tipus d’arguments simples més habituals (per exemples, per analogia, d’autoritat, sobre les causes, deductius) i les seves característiques.
- Saber què és una fal·làcia en l’argumentació i conèixer diversos tipus de fal·làcies habituals o els usos erronis dels arguments.

> Procediments

- Analitzar la consistència d’un text i dels seus arguments.
- Localitzar arguments en un text, classificar-los en diversos tipus, analitzar-los
i determinar per mitjà d’una reflexió crítica si són oportuns, adequats i consistents.
- Identificar i classificar arguments inacceptables de diverses menes, i fal·làcies argumentatives, i poder-hi proposar solucions que facin viables les argumentacions.
- Construir una argumentació consistent amb un o diversos tipus d’arguments
ben utilitzats.

> Normes, valors, actituds

- Valorar la importància de fer servir arguments consistents en les argumentacions
formals universitàries.
- Reflexionar críticament sobre la importància de produir textos acadèmics formals
sense fal·làcies argumentatives o errors en els arguments.
- Reflexionar críticament sobre l’ús dels diversos tipus d’arguments.
- Valorar el coneixement de les regles bàsiques per a la construcció dels
bons arguments.

Activitats

Objectius específics Nucli de coneixement Activitat Tipologia i recurs Dinàmica de treball Temps
Determinar si un text presenta arguments amb exemples (procedimental) Arguments
amb
exemples
Activitat 1
(d’aprenentatge)
Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva) Individual 15 min
Determinar si els arguments amb exemples de diversos textos són consistents (procedimental) Arguments
amb
exemples
Activitat 2
(d’aprenentatge)
Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva) Individual 20 min
Construir una argumentació amb contraexemples (procedimental) Arguments
amb
exemples
Activitat 3
(d’aprenentatge)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual 40 min
Determinar l’oportunitat que un text porti arguments amb exemples (procedimental) Arguments
amb
exemples
Activitat 4
(d’aprenentatge, opcional)
Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva) Individual [20 min]
Determinar si uns textos presenten arguments per analogia i si són adequats (procedimental) Arguments
per
analogia
Activitat 5
(d’aprenentatge, opcional)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual [30 min]
Localitzar arguments per analogia en un text i analitzar-los (procedimental) Arguments
per
analogia
Activitat 6
(d’avaluació)
Preguntes obertes (prova d’assaig extens, amb tramesa de resposta al formador) Individual 30 min
Analitzar els arguments per analogia de diversos textos i reforçar la conclusió construint nous arguments (procedimental) Arguments
per
analogia
Activitat 7
(d’aprenentatge)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual 45 min
Localitzar i analitzar els arguments d’autoritat d’un text i altres arguments (procedimental) Arguments d’autoritat Activitat 8
(d’aprenentatge, opcional)
Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva) Individual [20 min]
Reflexionar críticament sobre l’ús dels arguments d’autoritat (procedimental, actitudinal) Arguments d’autoritat Activitat 9
(d’avaluació)
Grup de discussió (debat virtual, moderat pel formador) Gran grup 50 min
Analitzar la consistència de diversos arguments (procedimental)

Arguments
per
analogia

Arguments d’autoritat

Activitat 10
(d’avaluació)
Preguntes obertes (prova d’assaig extens, amb tramesa de resposta al formador) Individual 40 min
Analitzar un text susceptible de tenir arguments amb exemples, per analogia i d’autoritat, localitzar-ne els arguments i determinar-ne la consistència (procedimental)

Arguments amb
exemples

Arguments
per
analogia

Arguments d’autoritat

Activitat 11
(d’aprenentatge)
Preguntes tancades (prova de selecció múltiple, interactiva) Individual 20 min
Reflexionar sobre la consistència d’arguments sobre les causes (procedimental) Arguments sobre les causes Activitat 12
(d’aprenentatge)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual 30 min
Determinar si diversos arguments sobre les causes són consistents (procedimental) Arguments sobre les causes Activitat 13
(d’aprenentatge)
Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva) Individual 20 min
Analitzar la consistència argumentativa d’un text; localitzar arguments per les causes i reforçar-los (procedimental)

Arguments sobre les causes

Fal·làcies argumen-tatives

Activitat 14
(d’avaluació)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual 30 min
Localitzar i classificar arguments deductius (procedimental) Arguments deductius Activitat 15
(d’aprenentatge)
Preguntes tancades (prova d’associació, interactiva) Individual 20 min
Classificar els arguments deductius d’un text(procedimental) Arguments deductius Activitat 16
(d’aprenentatge, opcional)
Preguntes tancades (prova de selecció múltiple, interactiva) Individual [25 min]
Determinar l’argument deductiu que vertebra un text (procedimental) Arguments deductius Activitat 17
(d’avaluació)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual 40 min
Identificar i classificar les fal·làcies de diversos textos (procedimental) Fal·làcies argumen-tatives Activitat 18
(d’aprenentatge)
Preguntes tancades (prova de completar, interactiva) Individual 20 min
Identificar i classificar fal·làcies (procedimental) Fal·làcies argumen-tatives Activitat 19
(d’aprenentatge)
Preguntes tancades (prova d’associació, interactiva) Individual 20 min
Identificar fal·làcies a diversos textos, o arguments inacceptables (procedimental) Fal·làcies argumen-tatives Activitat 20
(d’aprenentatge, opcional)
Preguntes tancades (prova de discriminació, interactiva) Individual [20 min]
Construir un text amb arguments consistents sobre les causes i deductius a partir d’un tema (procedimental)

Arguments sobre les causes

Arguments deductius

Activitat 21
(d’avaluació)
Preguntes obertes (prova d’assaig extens, amb tramesa de resposta al formador) Grup reduït 50 min
Ordenar i estructurar la informació del bloc (conceptual) Tot el bloc Activitat 22
(d’aprenentatge, opcional)
Aplicació d’aprenentatges (elaboració d’un esquema, amb tramesa de resposta al formador) Individual [30 min]
Localitzar i analitzar els arguments i les fal·làcies d’un text i reflexionar críticament sobre l’acceptabilitat de la presència de fal·làcies als textos (procedimental, actitudinal) Tot el bloc Activitat 23
(d’avaluació)
Preguntes obertes (prova d’assaig extens, amb tramesa de resposta al formador) Individual 40 min
Valorar la importància de produir textos acadèmics formals amb arguments consistents i sense fal·làcies ni sofismes (actitudinal, conceptual) Tot el bloc Activitat 24
(d’aprenentatge)
Preguntes obertes (prova d’assaig breu, amb tramesa de resposta al formador) Individual 25 min

Activitat d’avaluació final d’unitat

Aquesta activitat es relaciona amb el bloc i també amb els altres dos blocs de la unitat. Permet fer l’avaluació final de la unitat. Es pot anar elaborant a mesura que es desenvolupa el treball amb els diversos blocs i s’ha de lliurar els últims 15 dies de treball amb la unitat

Objectiu específic Nucli de coneixement Activitat Tipologia Dinàmica de treball Temps
Elaborar un text amb finalitat argumentativa que permeti aplicar els aprenentatges de la unitat (conceptual, procedimental, actitudinal) Tota la unitat Activitat final d’unitat (d’avaluació) Preguntes obertes (assaig extens, amb tramesa de resposta al formador) Individual 10 hores

Sistema d’avaluació

L’avaluació és conjunta a tota la unitat i implica fer necessàriament les 13 activitats d’avaluació previstes per a tota la unitat i l’activitat d’avaluació final. Un 40 % de l’avaluació s’obté de l’activitat final; un 50 %, de les activitats d’avaluació formativa; i un 10 %, de l’aprofitament de les altres activitats d’aprenentatge no estrictament avaluatives.