LECTURA

Llegir és el procés actiu a través del qual el lector construeix el significat del que està llegint a partir del que diu el text, dels seus coneixements previs i de l’objectiu de la seva lectura. Un cop fixat el propòsit o propòsits de la lectura i identificats el gènere, el tipus i l’estructura bàsica del document en qüestió, l’estudiant-lector està en disposició de procedir a aquesta activitat lectora amb garanties. Alhora, però, cal tenir present que justament aquests dos factors (propòsit i tipus o estructura del text) condicionen la lectura tal com es desenvoluparà a partir d’ara.

Segons el propòsit fixat es poden distingir tres tipus de lectura:

La lectura lúdica o per plaer és la lectura més relacionada amb la literatura o la divulgació, i la seva finalitat se centra més en l’entreteniment que en l’aprenentatge. Aquest tipus de lectura no es tractarà en aquesta unitat formativa.


La lectura selectiva, també anomenada extensiva o de cop d’ull, consisteix a buscar dades molt concretes o significatives, d’una manera ràpida, passant la vista pel text i aturant-se només en allò que interessa. És una pràctica molt habitual i de gran transcendència en l’activitat universitària.

La lectura d’estudi es produeix quan es necessita entendre i comprendre el contingut del text en la seva totalitat, la qual cosa en requereix una lectura completa i analítica. És essencial, però, haver fet una bona prelectura. Esdevé el tipus de lectura més comú en l’activitat universitària.

Pel que fa al tipus o estructura del text, cada document imposa les seves condicions de lectura. Per tant, no serà el mateix llegir notícies de premsa, anuncis, textos tècnics, articles d’opinió, assaigs científics, guies de telèfons, etc.

 

La manera de llegir un text depèn tant de la finalitat o els propòsits fixats com del tipus de document que es llegeix.


Llegir és una activitat mental tan complexa i diversa que cap mètode de lectura en pot englobar totes les necessitats.

No