![]() |
||
|
![]() |
|
|||||
LECTURA Llegir és el procés actiu a través del qual el lector construeix el significat del que està llegint a partir del que diu el text, dels seus coneixements previs i de lobjectiu de la seva lectura. Un cop fixat el propòsit o propòsits de la lectura i identificats el gènere, el tipus i lestructura bàsica del document en qüestió, lestudiant-lector està en disposició de procedir a aquesta activitat lectora amb garanties. Alhora, però, cal tenir present que justament aquests dos factors (propòsit i tipus o estructura del text) condicionen la lectura tal com es desenvoluparà a partir dara. Segons el propòsit fixat es poden distingir tres tipus de lectura: La lectura lúdica o per plaer és la lectura més relacionada amb la literatura o la divulgació, i la seva finalitat se centra més en lentreteniment que en laprenentatge. Aquest tipus de lectura no es tractarà en aquesta unitat formativa. La lectura selectiva, també anomenada extensiva o de cop dull, consisteix a buscar dades molt concretes o significatives, duna manera ràpida, passant la vista pel text i aturant-se només en allò que interessa. És una pràctica molt habitual i de gran transcendència en lactivitat universitària. La lectura destudi es produeix quan es necessita entendre i comprendre el contingut del text en la seva totalitat, la qual cosa en requereix una lectura completa i analítica. És essencial, però, haver fet una bona prelectura. Esdevé el tipus de lectura més comú en lactivitat universitària. Pel que fa al tipus o estructura del text, cada document imposa les seves condicions de lectura. Per tant, no serà el mateix llegir notícies de premsa, anuncis, textos tècnics, articles dopinió, assaigs científics, guies de telèfons, etc.
La manera de llegir un text depèn tant de la finalitat o els propòsits fixats com del tipus de document que es llegeix. Llegir és una activitat mental tan complexa i diversa que cap mètode de lectura en pot englobar totes les necessitats.
|