COMPLEMENTAR-LOS AMB...?

És bastant usual que el procés d’anotació finalitzi una vegada s’ha acabat la sessió de classe, conferència o seminari —o que, com a molt, finalitzi una vegada s’han passat a net les anotacions realitzades— i que no es tornin a recuperar els apunts fins abans de l’examen.

Però, aquest procés garanteix l’aprenentatge del contingut?

Si l’objectiu de prendre apunts és reconstruir de manera personalitzada (aprendre) la informació sobre un tema que és rellevant per a l’estudiant o bé que serà objecte d’avaluació, necessàriament caldrà consultar altres fonts (per exemple, bibliografia, pàgines web, conferències, apunts d’altres assignatures...) que permetin aclarir o ampliar les anotacions realitzades i afegir-hi comentaris i idees pròpies; en definitiva, que permetin elaborar la informació anotada.

Si, en canvi, l’objectiu és retenir algunes idees puntuals sobre un tema, no es requerirà la consulta d’una altra font.

Aquest procés de revisió i ampliació dels apunts afavoreix la comprensió del contingut que s’ha d’aprendre. Es pot realitzar individualment, en parelles o en grups de tres o quatre estudiants que treballin de manera cooperativa (això vol dir que ha de ser un grup de treball en el qual cadascun dels membres assumeix un rol-responsabilitat, i es comparteixen les tasques i es discuteixen els resultats).

Complementar els apunts resulta essencial si es pretén elaborar la informació anotada –relacionar-la amb d’altres idees, aclarir qüestions, contrastar perspectives–, amb la finalitat que la informació no quedi aïllada del currículum i es pugui recuperar en un altre moment.

“Sempre que es pugui és recomanable complementar els apunts amb d’altres fonts d’informació.” Esteu d’acord amb aquesta afirmació?
No